Personlig branding handler om at skabe en positiv opfattelse af dig, dine værdier og din ekspertise. Ved at dele ud af dig selv, knytter du et tættere bånd til dine følgere, og det er der penge i.
Salg handler nemlig ikke kun om at have et godt produkt, det handler også om tillid. Tænk bare på hele influencerbranchen, hvor virksomheder gladeligt betaler store beløb for at knytte en række troværdige afsendere sammen med deres budskab.
Personlighed sælger – uanset produkt
LinkedIn er en herlig blanding af alle mulige brancher og professioner. Her kan du sælge hvad som helst – så længe du sælger til mennesker, og det gør vi jo alle i sidste ende.
Hvis du er …
- Coach
- Sælger
- Konsulent
- Freelancer
- Medejer, stifter, partner eller lignende
Og hvis du drømmer du om at få …
- Flere kunder
- Bedre kunder
- Nye samarbejdspartnere
Så er LinkedIn en relevant kanal for dig.
Sådan gør du
Personlig branding er en langsigtet strategi. Det kan tage flere måneder, før du begynder at se resultater, og derfor er det vigtigt, at du ikke giver op for hurtigt.
Start med at tage et kritisk blik på din profil. Er den en topkonverterende landingsside eller et halvkedeligt CV?
En god profil har:
- Et professionelt profilbillede
- En overskrift med relevant USP (Unique Selling Point)
- Et topbanner med relevant USP (Unique Selling Point)
- En om-tekst, der uddyber hvem du er, hvad du kan og hvorfor du er alle pengene værd
- Et eller flere links med en lækker CTA (Call to Action), der leder kunden videre til din hjemmeside
Så snart din profil er optimeret, kigger du på selve indholdet.
Åbn et regneark og lav en simpel contentplan, hvor du kan se, hvilke emner du skal skrive om og hvornår. To opslag om ugen er super, ét er okay, og mindre er på grænsen til tidsspild.
Husk at det langt fra er alle dine følgere, der ser alle dine opslag. Derfor skal du poste forholdsvist tit for at være top of mind.
Det handler selvfølgelig også om at poste det rigtige. Noget, der viser hvem du er, og hvad du står for. Du må også gerne sælge, men direkte salg får sjældent god respons. Pak dine salgsbudskaber ind i noget informativt, rørende eller måske chokerende, så har du langt større chance for at fange målgruppen.
Succesfulde creators poster opslag, der:
- Skaber tillid
- Opfordrer til handling
- Underholder og inspirerer
- Giver relevante og værdifulde tips
- Kommer med løsninger på målgruppens problemer
- Fortæller noget om afsenderens holdninger og værdier
Og ja, du må gerne underholde folket, du må endda også bruge humor. Faktisk er der mange fordele ved at skabe et humoristisk brand:
- Det skiller dig ud fra konkurrenterne
- Det øger chancen for at målgruppen husker dit budskab
- Det skaber sympati for dig som afsender, og sympati skaber salg
Husk følelser
Der findes utallige skrivetips på nettet. Så mange at du godt kan miste pusten, hvis du ikke føler dig hundrede procent hjemme i alfabetets forunderlige verden.
Du kan dog sagtens opbygge et personligt brand, selvom du ikke er verdensmester i storytelling eller retstavning. Det vigtigste er, at du altid spørger på vegne af dine modtagere: What’s in it for me?
Hvorfor er dit opslag spændende? Hvilken værdi giver det?
Dit opslag konkurrerer med hundredvis af andre, og derfor skal du gøre alt, hvad du kan for at fange modtagernes interesse.
Her kan et billede eller en video hjælpe med at fange blikket, men du har også brug for en skarp tekst, og især et godt hook.
Hook er bare et smart ord for krog, og det er præcis det, din første sætning skal kunne: Sætte en krog i modtagerne, så de får lyst til at læse resten af opslaget.
Når du skal vurdere din krog, så tænk over hvilken følelse sætningen vækker.
Frygt, håb, nysgerrighed, fornøjelse?
Der skal være følelser på spil, ellers bliver din tekst kedelig, og så scroller folk videre.
Det koster gratis – næsten
Personlig branding er en herlig ting for budgettet. Det koster nemlig ingenting, ud over tid.
Den skal du til gengæld også bruge en del af, for jo mere aktiv du er på kanalen, jo mere styrker du dit brand.
Brug mindst et par timer om ugen, gerne mere, på at scrolle i dit feed.
Læg mærke til hvilke opslag, der fanger din interesse og vurder hvorfor.
Smid et like, når du finder noget fedt, og prioriter at deltage i debatten med konstruktive og oprigtige kommentarer.
Du skal selvfølgelig også huske at svare dem, der kommenterer på dit eget indhold.
Når du har været i gang et par måneder, begynder du at se resultater. Du bliver klogere på, hvad der virker, du får flere følgere, og pludselig får du en fed besked i indbakken.
Sker det ikke, trods jævnlige opslag og god aktivitet i feedet, er det tid til at tage et kritisk blik på dit arbejde.
- Er dine opslag spændende?
- Fortæller din profil hvilken værdi du skaber for dine kunder?
- Husker du at mikse dit produkt ind i dine opslag, så folk ved, hvad du sælger?
Evaluer, optimer og fortsæt. Personlig branding kommer ikke fra den ene dag til den anden, det er et langt sejt træk.
Bliv ved, også når du har godt gang i biksen. Så har du et stærkt fundament at trække på den dag, der er lavvande i kassen.