Black Month er overstået … så hvad nu? 

onsdag 4. dec 2024

Vi taler ikke om Black History Month, som fejres hver februar måned. Nej, vi taler selvfølgelig om november måned, som er blevet til den hellige gral i dansk handel. 

Men er det nu også en god ting? 

Det hele begyndte faktisk tilbage i 1950’ernes Philadelphia, hvor det faktisk havde en negativ betydning, da det refererede til masserne som invaderede byen for at handle til jul. Navnet opstod ifølge historien hos politiet, da de ikke kunne holde fri den dag og kriminaliteten steg betydelig den dag i form af lommetyve og butikstyveri, som derfor endte med at kalde dagen for Black Friday. Noget jeg er overbevist om, at alle detailhandel butikker godt kender til. 

I lidt over 10 år har fænomenet fået mere og mere betydning for handelen i Danmark, og mens de store kæder glæder sig, så kæmper mange små virksomheder med det. En af årsagerne er de mange tilbud som er derude, og mange mindre selvstændige har svært ved at kunne følge de ofte skamløse kampagner, som skriger ud med rabatter på op til 60-70% … men vi ved jo alle godt, at det er marketingstiltag, der måske ikke altid holder, det de lover.  

Som forbruger kan det være svært at gennemskue tilbuddene og ofte er rabatterne ikke bedre end resten af året. Den eneste reelle forskel i dag er vel sagtens, at der er flere varer på tilbud, ikke at man sparer mere end på andre tider om året. 

Så hvad gør man så, når man er en lille selvstændig, som bare ønsker at drive sin virksomhed og overleve i en omskiftelig tid, hvor konceptet loyale kunder er blevet mere mudret. 

Jeg er af den overbevisning, at man skal gøre det, som er bedst for ens egen forretning. Det vil sige, at man ikke skal gå med på Black Friday/Week/Month, hvis man ikke føler at det giver noget positivt udbytte. I virkeligheden er det et simpelt cost/benefit regnestykke. Marketingsudgiften og den samlede rabat man giver, skal ikke være på bekostning af rentabiliteten. 

Hvad gør I derude? Hvad er jeres syn på Black Friday, som jo er gået hen og blevet til en hel måned? Har vi udvandet betydningen og gjort det mere besværligt for os selv? 

Vi kunne godt tænke os at høre jeres meninger og hvad I gør, hvis I ikke fører Black Friday kampagner, hvad er jeres bevæggrunde. 

Skriv til os, hvis du gerne vil fortælle os din historie og syn på sagen. 

Du kan skrive til Pernille på glad@nimedia.dk og så laver vi gerne et interview med dig her på bloggen. 

Mark Sørensen, Politisk Kommentator hos Iværksætterbloggen

Politisk kommentator

Mark Sørensen