Search

SĂĄdan bruger du pressemeddelelser

Som iværksætter kan du med fordel bruge pressemeddelelser til at fortælle om udviklingen i din virksomhed. 

En pressemeddelelse er en tekst om en væsentlig nyhed i din virksomhed, som du sender i en mail til et eller flere medier. 

En nyhed kan for eksempel være:

  • Starten pĂĄ eller lanceringen af din virksomhed. Eller andre markante milepæle.
  • Fortællingen om en ny opfindelse, produkt eller service, der ikke allerede findes pĂĄ markedet eller som løser behov og problemer pĂĄ nye mĂĄder.
  • Markant fundingstøtte.
  • Hvis I vinder en pris
  • Ansættelse af direktør
  • Ă…rsrapporten.
  • At det gĂĄr godt, sĂĄ du udvider med nye ansatte, større lokaler eller flytter til nyt og større domicil.
  • NĂĄr du gør noget særligt f.eks., er en social virksomhed, der giver plads til mennesker pĂĄ kanten af arbejdsmarkedet.
  • NĂĄr du engagerer dig og er en aktiv del af dit lokalsamfund.
  • NĂĄr du sætter særlige udviklingsprojekter i gang f.eks., indenfor digitalisering eller grøn omstilling. Og nĂĄr projekterne er afsluttet mĂĄske med læring til gavn for andre.
  • NĂĄr du fĂĄr fodfæste pĂĄ nye eksportmarkeder.
  • NĂĄr du indgĂĄr særlige partnerskaber og samarbejder, som fĂĄr betydning for andre end dig, din virksomhed og samarbejdspartner.
  • Eller nĂĄr du sælger din virksomhed.

SĂĄdan skriver du en pressemeddelelse

Teksten i en pressemeddelelse bør ikke fylde mere, end den kan stå på et enkelt A4-ark.

Teksten skal indeholde:

  • En overskrift.
    • Overskriften er meget vigtig. Den skal vække sĂĄ meget nysgerrighed og interesse, at resten af teksten ogsĂĄ bliver læst. Det er det samme som at lave en god ’krog’ eller ’hook’ pĂĄ opslag til sociale medier.
  • En indledende tekst, der opsummerer budskabet.
    • Journalister er din mĂĄlgruppe, nĂĄr du skriver pressemeddelelser. De har travlt, og derfor er en opsummering en god hjælp.
  • Et afsnit pĂĄ 3-4 sætninger.
    • Afsnittet beskriver og uddyber baggrunden for dit budskab.
  • Et citat.
    • Fra den person, der kan udtale sig om nyheden.
  • En afsluttende tekst.
    • Fortæl lidt mere om budskabet eller din virksomhed.
  • Kontaktoplysninger.
    •  til den person, der kan udtale sig. Skriv bĂĄde mail og telefon.
  • Et foto.
    • Husk at sende 1-2 billeder sammen med din pressemeddelelse. Det er vigtigt, at du har ophavsretten og retten til at bruge billederne til dette formĂĄl.

Når du har skrevet din pressemeddelelse, så sender du den og billederne i en mail til det eller de medier, hvor du ønsker omtale.

Du vedhæfter pressemeddelelsen og billederne, men du kopierer også teksten fra pressemeddelelsen ind i selve mailen.

Brug din gode overskrift i emnefeltet.

Eksklusivt eller til alle

Du kan vælge at sende din pressemeddelelse eksklusivt til et enkelt medie. Det kan være en fordel, da medier er i konkurrence med hinanden og godt kan lide eksklusivitet. 

Du kan ogsĂĄ vælge at sende til udvalgte medier, som dækker din branche. 

Eller du kan sende pressemeddelelsen bredt ud til alle de medier, som du finder relevant. Det kan være lokale, regionale og landsdækkende medier, magasiner, nyhedssites, radio- og tv-stationer eller branche- og nichemedier.

Fordele og ulemper

Fordelen ved at sende en pressemeddelelse er, at det er gratis. En anden fordel er, at du vælger, hvordan indholdet skal præsenteres og formuleres.

Du kan finde mediernes kontaktoplysninger pĂĄ deres hjemmesider.

Du kan også søge efter medier i denne database: https://media.danskemedier.dk/

Ulempen er, at der aldrig er garanti for, at medierne bruger din pressemeddelelse. Det kan være meget svært at trænge igennem og få gratis, redaktionel omtale på baggrund af en pressemeddelelse, hvis journalisten eller redaktionen vurderer, den primært indeholder kommercielle budskaber til gavn for din virksomhed.

I sådanne tilfælde vil pressemeddelelsen straks blive slettet eller sendt videre til mediernes annonceafdeling, som så vil kontakte dig for at få dig til at købe en annonce.

Følg op

Når du har sendt din pressemeddelelse, så giv redaktionen et kald dagen efter og hør, om den har interesse. Hvis den er blevet afvist eller journalisten ikke har taget endelig stilling, så spørg ind til, hvad der skal til, for at nyheder fra din virksomhed bliver relevante for mediet.

Du kan også vælge at ringe og forhøre dig, om der er interesse, inden du skriver og sender din pressemeddelelse.

På den måde lærer du at målrette indholdet og sparer tid, hvis journalisten på forhånden kan sige, at pressemeddelelsen ikke kom i betragtning.

Giv ikke op, hvis ikke det lykkedes første, anden eller tredje gang.

Pressemeddelelser er et godt format i dit arbejde med synlighed, branding og omdømme, men ligesom på mange andre områder bygger PR-arbejde på gode relationer og kræver en langsigtet indsats.

Gæsteblogger

Marianne Due

Stifter af Due Kommunikation, hvor jeg løser PR og kommunikationsopgaver. Jeg har mere end 30 års erfaring som journalist i mediebranchen. Blogger om PR og pressekontakt. Følg mig på LinkedIn.