Search

De 5 nyhedskriterier, som alle iværksættere bør kende

Hvis du drømmer om spalteplads eller omtale i medierne, så skal du kende nyhedskriterierne.

Nyhedskriterierne er med til at afgøre, om din gode historie slipper igennem den markante strøm af henvendelser, der hver dag lander i mediernes indbakke og bliver vurderet ved redaktionsmødet.

Journalister lærer om nyhedskriterierne, når de uddanner sig, og kriterierne er bevidst eller intuitivt i brug hver eneste gang en ny ide bliver til en artikel eller et indslag.

De 5 klassiske nyhedskriterier er:

  • Aktualitet
  • Væsentlighed
  • Identifikation
  • Sensation
  • Konflikt

Lad os se på, hvordan du som iværksætter kan forholde dig til nyhedskriterierne.

Aktualitet – vær relevant lige nu

Hvis du og din virksomhed har det, som journalister kalder ’en god historie’, så er timing vigtig. Nyhedsmedier arbejder med – ja, nyheder – og journalister går derfor op i, om det, du præsenterer, er aktuelt. Altså noget nyt. Det vil sige, noget der lige er sket eller noget, som aldrig er set tidligere. Det kan for eksempel være lanceringen af et nyt produkt, indgåelse af en vigtig aftale eller en anden milepæl i din virksomhed.

Du kan altså ikke sende en pressemeddelelse om en nyhed, når det passer bedst ind i din kalender, da medierne skal modtage nyheden, når den er aktuel.

Du kan også forsøge at matche temaer, der er en del af den generelle nyhedsstrøm, og derfor er det vigtigt, at du holder dig ajour med, hvad der sker i medierne.

Væsentlighed – hvem hjælper du og med hvad

Nyhedskriteriet ’væsentlighed’ handler om, at den nyhed, som du vil fortælle om, har betydning for andre end dig og din bundlinje. Har du for eksempel opfundet nye produkter eller løsninger, der kan hjælpe andre eller være med til at løse vigtige samfundsproblemer, så kan din historie være interessant.

Det er her, hvor du skal bruge dit knivskarpe pitch, om hvem du hjælper og hvordan din løsning gør en forskel.

Identifikation – vi vil møde et menneske

Når et budskab i en pressemeddelelse vurderes i forhold til nyhedskriteriet om identifikation, så handler det om, det har betydning for mediets målgruppe, men også om nyheden kan formidles af et menneske eller om nyheden handler om noget, der har betydning for mennesker.

Derfor er det vigtigt, at du selv står frem og fortæller, eller at du måske kan skaffe kontakt til en god case, der kan sætte ord, følelser og fortælling på budskabet.

Sensation – det er noget helt unikt

En sensation er ofte en nyhed i sig selv. Det kan være noget unikt, overraskende, meget dramatisk, tragisk eller vidunderligt. Det kan også være noget, som er så nyt, at det aldrig nogensinde er sket før.

Det er selvfølgelig ikke en god situation, hvis der sker noget alvorligt dramatisk eller tragisk i din virksomhed, men du kan tage kontrol over kommunikationen ved at reagere på det.

Omvendt har du måske fundet helt nye løsninger, der kan få stor betydning og gavne mange, og så har du en god anledning til at fortælle, hvordan det skete.

Konflikt – holdninger kan også give omtale

Konflikt kan opfattes som et voldsomt ord, men konflikt eller kritik kan faktisk give adgang til omtale. Medier vil gerne sætte fokus på, hvor der er problemer, og hvordan de kan løses, så hvis du oplever noget, der er kritisabelt – det kunne være nye regler, der giver dig og din virksomhed vanskeligheder – så dan dig tydelige holdninger og stå ved dem.

Du kan formulere en pressemeddelelse eller måske et debatindlæg, hvis du oplever noget, der er uretfærdigt.

Når du står frem med dine klare holdninger, så kan du også opleve, at medier henvender sig til dig, for at få en kommentar.

Måske har du lagt mærke til nogen, der er dygtige til lige netop den disciplin. Lær af dem og kast dig selv ud i debatten.

De 5 klassiske nyhedskriterier har været en del af nyhedsproduktionen i årtier, men data fra brugeradfærd på digitale og sociale medier betyder, at der også er mange andre ting på spil, når dit budskab bliver vurderet.

Gæsteblogger

Marianne Due

Stifter af Due Kommunikation, hvor jeg løser PR og kommunikationsopgaver. Jeg har mere end 30 års erfaring som journalist i mediebranchen. Blogger om PR og pressekontakt. Følg mig på LinkedIn.