Hvordan opbygger jeg et personligt brand? Blogindlæg på Iværksætterbloggen

Hvordan opbygger jeg et personligt brand?

I begyndelsen kan det føles grænseoverskridende – du skal nemlig være synlig. Du skal være “cringe”, som de unge ville sige det i dag!

Ja, du kan nok mærke det – jeg tager udgangspunkt i dit personlige brand, for det er her, mine stærkeste kompetencer ligger. Min passion er at bygge brands, der kan sælge uden egentligt at sælge. Det er ikke kun det fedeste – det er også det nemmeste, hvis det bliver gjort korrekt.

I disse digitale tider, uanset din alder, skal du bygge et brand omkring dig selv. Uden et stærkt personligt brand risikerer du at blive fravalgt – både af kunder og af arbejdsgivere. Som ejerleder i dag drømmer jeg om at ansætte unge talenter, der allerede har et personligt brand med sig fra start.

Det betyder, at du, som er i 30’erne, nu er nødt til at erkende, at du kan blive overhalet af de 18-ĂĄrige, der netop er trĂĄdt ind pĂĄ arbejdsmarkedet.

Du skal blive en influencer – for dig selv – men med knowhow!

  • Du skal fremvise din viden.
  • Du skal have holdninger.
  • Du skal dele videoer af dig selv.
  • Du skal tage gode billeder af dig selv.
  • Du skal dele dataindsigt fra dit erhverv.
  • Du skal vise, at man kan stole pĂĄ dig.

Der er en grund til, at jeg er på TikTok, YouTube, Podcasts, Instagram, Threads, X, Facebook og Bluesky – og selvfølgelig LinkedIn, som er mit favoritmedie, fordi mine brands er meget B2B fokuserede.

Jeg bruger ikke alle disse platforme, fordi jeg er ekspert på dem alle – tværtimod! Jeg kan blot se et skift blandt de nye iværksættere. De kommer med mange følgere, fordi de har været skarpe på deres niche og derfra har skabt en virksomhed inden for deres knowhow.

Du bliver nødt til at vise dig selv – du skal bygge dit brand ud fra de værdier, du tror på.

SĂĄ hvordan laver man et personligt brand omkring sig selv?

For at holde denne artikel kort, fĂĄr du her en simpel strategi:

  1. Lav en 30-dages content plan.
  2. Producer det content, du gerne vil fremvise.
  3. Planlæg dine 30 dages indhold.
  4. Brug alle de medier, hvor du vil være en frontleader.
  5. Gentag processen!

Alle sociale medieplatforme har analytics, hvor du kan se, hvordan dine følgere finder dig, og hvornår de interagerer med dine opslag. Tilpas og justér løbende!

Og nej, du rammer den ikke perfekt første gang. Du rammer den nok først omkring måned 3.

Hvorfor først der?

Fordi det kræver et sted mellem 21-35 eksponeringer, før din målgruppe virkelig begynder at bemærke dig. Med andre ord skal du være meget synlig!

“Men Anders, kan jeg ikke komme til at spamme mine følgere?”

Nej, det kan du ikke!

Hvorfor? Fordi du deler værdi. Når du deler værdifuldt indhold, hjælper du dine følgere – og ja, du kan sagtens dele salgsrelateret indhold undervejs.

Jeg forsøger selv at poste et sted mellem 1-4 gange om dagen – på hver platform! Det betyder, at der skal produceres rigtig meget content, før du ser de resultater, du ønsker.

Du må ikke holde dig tilbage. Hvis du gør det, stopper du din egen fremdrift!

Fortsæt det hårde arbejde – resultaterne skal nok komme.

Jeg bruger personligt 10-15 timer om ugen på at lave content – ofte uden for normal arbejdstid, så det ikke går ud over min virksomhedstid.

Uanset om du er soloselvstændig eller ansat, bør du følge denne strategi. Generation Digital Brand er på vej – eller måske er de allerede her.

Så spørgsmålet er: Vil du være en del af fremtiden – eller blive overhalet af den?

Skrevet af Anders Fogh.