Hvad er SEO-strategi?
Forstil dig, at du skal ud og sejle i en sejlbåd. Det er jo det, som man gør i en sejlbåd. Altså sejler. Ikke sandt. Så skal du have en plan og et mål.
Så langt så godt. Du vil opleve uvejr undervejs og der er også risiko for, at der opstår skader på båden som skal ordnes undervejs. Du ligger derfor en strategi for, hvad der skal gøres, hvornår, hvordan og hvorfor.
Så du ikke oplever et SEO-forlis med dit sejlskib. Det vil være lidt af en (SEO-strofe) katastrofe.
Det samme gælder i forhold til en SEO-strategi. Du har et veldefineret mål, du har en plan og tegner en strategi for, hvordan du vil opnå dine mål.
Som en del af din strategi, bør den indeholde din virksomheds værdisæt og din tone of voice. Du skal også analyser det store hav af konkurrenter, fra dem, som du skal skille dig ud fra. Du skal også kende din målgruppe.
En SEO-strategi er en fleksibel størrelse som vil ændre sig over tid. Lige som din virksomhed og lige som kunder og konkurrenter vil ændre sig over tid.
Du skal være konsekvent med dit indhold. Lav minimum 1 blogindlæg fast hver eneste måned. Der skal være en rød tråd mellem dit SEO-indhold og øvrige tekster eller annoncer på tværs af forskellige platforme.
Vedholdenhed, det lange seje træk og at være konsekvent er alfa og omega for at din SEO-strategi skal lykkes.
Dit mål er at fremstå troværdig og at du er den erfarne ekspert, som dine kunder oplever og beskriver som en autoritet inden for dit område.
Det kan du kun opnå ved at få afdækket alle de spørgsmål, som dine kunder skulle søge svar på via Google eller AI.
Alle de spørgmål og svar kan du ikke få afdækket på ganske få sider. Du skal lave blogindlæg eller artikler som med tiden vil dække alle de spørgsmål, som dine kunder og potentielle kunder “sejler” inde med. Så du har dem sikkert i redningsvesten.
Hvis du eksempelvis er Coach. Så er der en lang række spørgsmål, som dine kunder kunne stille på Google eller i AI. Det er ikke nok med “Hvad er en Coach?”, “Hvilken uddannelse har du som Coach?” og så videre. Det er relevante spørgsmål, men langt fra dækkende for at du kan opnå status som en autoritet inden for dit område.
Her er 3 spørgsmål, som kunder ofte stiller på Google og i AI om coaching og livsstil:
1. Hvordan kan jeg finde den rette personlige coach til mine behov?
2. Hvad er fordelene ved at arbejde med en personlig coach?
3. Hvordan kan en personlig coach hjælpe mig med at sætte og nå mine mål?
Disse spørgsmål er kun en lille potion af, hvad du burde lave. Jo flere spørgsmål, jo flere blogindlæg/artikler jo bedre.
Hvert spørgsmål kunne du lave et selvstændigt blogindlæg omkring. På denne måde styrker du stille og roligt din synlighed organisk med SEO.
I stedet for eller som et supplement, kan du også lave de enkelte indlæg ud fra et primært søgeord. Og bygge dine tekster op derfra. Du skal stadig besvare de spørgsmål, som dine kunder stiller.
Hver gang at du laver et nyt indlæg, skal du lave en søgeordsanalyse og en konkurrentanalyse. Du skal ikke kun vælge søgeord med stor søgevolume og stor konkurrence.
Du må aldrig være blind for søgeord og længere søgefraser, som har en lavere søgevolume og en lavere konkurrence. Det er helt essentielt at du tager det med i alt dit indhold.
Strukturer dit arbejde
Jeg vil anbefale dig, at du anvender et årshjul til at planlægge dine marketingsaktiviteter og det gælder også hvornår du laver opdateringer på eksisterende indhold, laver nyt indhold, laver søgeordsanalyse. Ja you name it.
Hvorfor er SEO-strategi vigtig?
Det korte svar er, at har du ingen SEO-strategi, så er du på noget af en slingrekurs og du vil ikke opdage, at du ryger ind i en storm, før det er for sent.
En SEO-strategi giver dig en rød tråd, så det er langt nemmer at rette op på skuden i tide. Arbejdet med SEO slutter aldrig. Det er ikke bare noget, man gør én gang. Det er en kontinuerlig proces, som du aldrig bliver færdig med. Markedet ændrer sig konstant, din virksomhed ændrer sig og Google ændrer sig.
Med en strategi er det langt nemmere at korrigere end uden en strategi.
Hvordan implementeres en SEO-strategi?
Her er et forslag til, hvordan du opbygger en strategi for din SEO
Lav en analyse af nuværende situation
- Undersøg din målgruppes adfærd og søgeord online
- Analyser konkurrencelandskabet for relevante søgeord – farevandet for konkurrenter
- Vurder din nuværende online tilstedeværelse og hjemmesides SEO performance
Udvikling af SEO strategi
- Skræddersy strategien til dine virksomhedsmål og dine kunders behov
- Identificér de rigtige tiltag ved at vurdere dit website holistisk
- Sørg for at strategien er langtidsholdbar og fremtidssikret. Det betyder at du løbende skal se om din strategi holder vand og at ingen er skyllet overbord
Implementering og eksekvering
- Skab bred konsensus om strategien i hele organisationen. Organisationen skal være enig omkring hvilken vej I skal sejle
- Engager relevante medarbejdere, ledere og beslutningstagere
- Sørg for at strategien bliver eksekveret og taget action på. Hvem er gast og hvem er styrmand og hvem er mening matros?
Måling og justering
- Sæt de rigtige KPIer og målsætninger for succes
- Monitorér løbende performance ift. trafik, rangeringer og engagement. Anvend GA4 og Search Console.
- Vær klar til at justere strategien undervejs hvis nødvendigt. Dette er en helt naturlig del af vedligeholdelsen. Lige som dækket skal spules og vedligeholdes dagligt
- Ud over GA4 og Google Search Console kan du også anvende værktøjer som Ahrefs, Semrush og Screaming Frog til dit SEO arbejde. Til SEO tekster, konkurrentanalyse og søgeordsanalyse kan du også anvende SEO.ai som er et dansk udviklet system
Husk at SEO er en løbende proces, hvor du hele tiden skal holde øje med dine målepunkter og tilpasse din strategi efter behov. Følg Googles retningslinjer, undgå at “snyde” og fokuser på at skabe værdi for dine brugere. Så vil du være godt på vej mod en effektiv og langtidsholdbar SEO-strategi.
Vigtige punkter som du skal sætte kompaspilen i retning af, i alt dit indhold, er:
Vis at du er en autoritet på dit område.
Vis din ekspertise og erfaring.
Vær konsekvent i din tone of voice og konsekvent i, hvornår der laves nyt indhold. Det underbygger din troværdighed, sammen med en masse andre tiltag.