Search

8 årsager til, at det er så svært at få omtale i medierne

Hvis du har prøvet at sende en pressemeddelelse eller kontakte et medie ved at ringe eller møde op på redaktionen, så har du nok oplevet, at det kan være meget svært at få sit budskab til at blive til en artikel eller et indslag.

Den hurtigste måde at finde ud af, om du og din virksomhed har det, som journalister kalder for ’en god historie’ og om den passer til det medie, som du har udset dig, er at ringe – ikke skrive – men ringe og snakke direkte med en journalist.

Journalister har travlt, så du vil sandsynligvis blive bedt om at sende ’noget på mail’, så du skal også være så godt forberedt, at du blot kan trykke send på dit pitch eller din pressemeddelelse, når du afslutter samtalen.

Bliv ikke fornærmet, hvis du fornemmer en uhøflig og afvisende attitude. Mange journalister dropper de høflige vendinger, fordi de altid er i gang med at gøre mindst en artikel eller historie klar, men de ved også, at der skal sættes nye ting i gang til de kommende nyhedsdage, så de har som regel deres nysgerrige antenner ude.

En journalist er trænet i lynhurtigt at afgøre, om et tip kan bruges.

Men der er også andre forhindringer, som også står i vejen for omtale.

Det er medieforskeren Gitte Gravengaard kommet frem til, og hun uddyber det i bogen: Journalistik i praksis. Valg og fravalg af nyhedsideer.

De 8 forhindringer, som kan stå i vejen for dit pitch er:

1.      Hvem har fået ideen?

Medier foretrækker ofte de ideer, som deres egne journalister har fået eller udviklet. Hvis ideen kommer udefra, og en omtale kan gavne en person eller en virksomhed, så er der stor sandsynlighed for, at ideen bliver skudt til hjørne.’

2.      Hvad er der sket?

Hvis det er en hændelse eller særlig begivenhed, der er udgangspunkt for ideen, så bliver den vurderet, om det rent faktisk er noget helt nyt, der er sket, og om hændelsen er væsentlig og relevant for mediets brugere.

3.      Journalisten er indgangen

Journalister er meget autonome, og den enkelte journalist har stor indflydelse på, hvilke ideer, der bliver til noget og hvilke, der kasseres. Hvis en journalist ikke interesserer sig for eller tænder på en sag, så er det sværere at få en ide til at blive til en artikel eller et indslag.

Derfor er det meget vigtigt for dig som iværksætter og erhvervsdrivende at dyrke dit netværk til journalister på samme måde, som du opbygger netværk til andre vigtige interessenter.

4.      Passer dit budskab til medieproduktet?

Medier er forskellige og har hver især deres egne rammer for hvilket indhold, de dækker og hvem der er deres målgruppe.

Ligesom du i din virksomhed arbejder med at skabe unikke produkter, som du tilbyder til en helt bestemt målgruppe, så gør medier det samme.

Hvis jeres målgrupper har sammenfald, så kan dit budskab være relevant at omtale.

5.      Kend mediets opbygning og arbejdsgange

Når du skal have din gode historie igennem, så den bliver udgivet i et medie, så skal du også kende mediets organisation.

Det kan være, hvilke journalister, der dækker, hvilke områder. Da journalister, som beskrevet, foretrækker deres egne ideer, så kan de hurtigt afvise dig med bemærkningen: ”Det er ikke mit område”.

Selve produktionsprocessen har også betydning f.eks., hvornår der er deadline.

6.      Hvad har andre medier skrevet eller omtalt?

Det er meget konkurrencepræget at arbejde med nyheder. Journalister og redaktører er derfor hele tiden optaget af, om den ide, de bliver præsenteret for, er en nyhed.

Det betyder, at journalister og medier godt kan lide solo-historier, mens de siger nej tak, hvis dit budskab allerede har været omtalt andre steder.

7.      Er din historie vigtig for mediebrugerne?

En af de første vurderinger, som en journalist foretager, når han eller hun vurderer en pressemeddelelse eller et mundtlig pressepitch, det er, om sagen betyder noget, for læserne eller brugerne.

Det er en vurdering, som erfarne journalister foretager på et splitsekund.

Derfor er det rigtig godt at kunne argumentere for eller adressere, hvorfor jeres budskab er vigtigt, og hvem det har stor betydning for.

8.      Kilderne er altafgørende

Journalister og medier ønsker at formidle om mennesker og til mennesker. Derfor er kilder altafgørende for, om en ide bliver til virkelighed.

Kilder skal være tilgængelige og troværdige, og du mister straks din troværdighed, hvis du presser for meget på, når du henvender dig.

Derfor er det en delikat balancegang at præsentere en idé for et medie. Hvis du fornemmer irritation eller skepsis, så træk dig tilbage og giv plads ved at tilbyde indblik i data, undersøgelser eller invitere journalisten på besøg.

Hvis du derimod mærker interesse, så bør du slå til og være parat, tilgængelig og i stand til at finde de kilder, som journalisten ønsker til historien.

Bemærk, at ønsket om diversitet og repræsentation i kildevalg også kan være et krav og en god måde at få dit budskab igennem, hvis du kan honorere det.

Gæsteblogger

Marianne Due

Stifter af Due Kommunikation, hvor jeg løser PR og kommunikationsopgaver. Jeg har mere end 30 års erfaring som journalist i mediebranchen. Blogger om PR og pressekontakt. Følg mig på LinkedIn.