Når du har læst denne lille artikel, er du i stand til at finde din virksomheds helt egen stemme – dens tone of voice. En gennemarbejdet tone of voice gør ikke kun din virksomhed sjovere at følge, den giver dig også forretningsmæssige fordele. Læs med her.
Har du lagt mærke til, at mange virksomheder kommunikerer lidt på samme måde? Lidt mekanisk, lidt upersonligt og – lad os bare være ærlige – ret gennemsnitligt.
Den gode nyhed er, at det gør det lettere for din virksomhed at skille sig ud.
Det kræver kun et par simple trin og lidt tankevirksomhed at finde din egen stemme – men jeg garanterer dig for, at de fleste af dine konkurrenter ikke har ulejliget sig med at gøre netop det stykke arbejde.
Og det kan du bruge til din fordel.
Er du klar? Frem med notesblokken (analog eller digital), og sĂĄ gĂĄr vi i gang.
Del 1: Hvis din virksomhed var en person …
Første del af øvelsen handler om at få sat nogle karaktertræk på din virksomhed. Nogle tillægsord, vi kan arbejde videre med.
Så hvis din virksomhed var en person, hvordan ville dens personlighed så være?
Er den …
- imødekommende?
- troværdig?
- entusiastisk?
- oplysende?
- hjælpsom?
- mĂĄske endda sjov?
I den perfekte verden kan vores virksomhed det hele. Men prøv alligevel at begrænse dig til de tre vigtigste egenskaber, du gerne vil have, dine kunder forbinder med din virksomhed.
Del 2: Sæt ord på din virksomheds personlighed
Vi er nu forhåbentlig landet på tre personlighedstræk, og det er tid til at gøre arbejdet lidt mere konkret.
For forståelighedens skyld snupper vi et ord fra listen og bruger som eksempel; lad os gå med “anerkendende”.
Nu skal du tænke over, hvad netop dén egenskab kan betyde for din kommunikation. Hvordan kommer det til udtryk, at din virksomhed har en anerkendende tilgang til sine kunder?
Det kunne f.eks. være:
- Vi fortæller kunderne, at vi tager deres problemer alvorligt.
- Vi forsøger at sætte os i kundernes sted, når de har brug for vores hjælp.
- Vi skriver med en positiv og inkluderende tone uden at være fordømmende.
Bonusopgave til den pligtopfyldende: Skriv eksempler
Vil du gøre dig fortjent til den store flidspræmie, kan du udtænke eksempler, der illustrerer, hvordan de forskellige egenskaber kan påvirke kommunikationen.
Hvordan signalerer du f.eks., at du sætter dig i kundens sted? Det kan du gøre med vendinger som:
- “Det er frustrerende, når tingene ikke fungerer. Derfor har vi skrevet denne FAQ, der forhåbentlig besvarer dine spørgsmål og hjælper dig på vej.”
- “Kontakt os, hvis du har spørgsmål – vi vender tilbage inden for en time, så du hurtigt kan komme videre med din arbejdsdag.”
Del 3: Gør din guide til virksomhedens stemme tilgængelig i virksomheden
Er du soloselvstændig, kan du uden dårlig samvittighed springe over afsnittet her.
Men i en virksomhed med flere ansatte er det godt givet ud at forfatte en guide til jeres tone of voice, som kan bruges af bĂĄde marketing, salg, kundeservice osv.
På den måde sikrer du en kommunikativ rød tråd gennem hele virksomheden, og det skaber både troværdighed og får din virksomhed til at fremstå mere professionel.
Samtidig slipper I for at starte forfra, hver gang I skal formulere et nyt budskab. I stedet er det blot at slĂĄ op i guiden for at finde inspiration til stil og formuleringer.
I guiden kan du inkludere:
- De tre tillægsord, I har valgt at sætte på jeres virksomhed.
- Gerne en forklaring pĂĄ, hvorfor netop de tre egenskaber er de vigtigste.
- Tanker om, hvordan egenskaberne pĂĄvirker kommunikationen.
- Hvis du orker mere: eksempler pĂĄ kommunikation ud fra de tre egenskaber.
Når du har gennemført alle trin i denne artikel, har du en fin light-udgave af en tone of voice, der er lige til at implementere.
Du kan sagtens gå mere i dybden og nørde endnu mere – men allerede nu har du gjort mere, end de fleste nogensinde kommer til.
Tillykke med det – og god fornøjelse med din nye stemme.