Search
Blogindlæg på Iværksætterbloggen - Etabler dig som ekspert ved at udgive en bog

Etabler dig som ekspert ved at udgive en bog

Det er noget særligt at stå med en fysisk bog i hånden i en tid, hvor stort set alt foregår online, og hvor det meste af den kommunikation, vi sender ud i verden, forsvinder med swipe eller scroll. Og netop derfor kan det være en god brandingstrategi at skrive en fagbog som selvstændig.

Hvorfor skrive en fagbog?

Vi drukner nærmest i kommunikation online, og selv når vi møder noget, der er værd at dvæle ved, er vi hurtigt videre og glemmer det eller har svært ved at finde tilbage til guldkornene. En bog derimod står i reolen. Bogryggen og titlen minder os om indholdet, og vi kan til enhver tid tage bogen frem og bladre i den. Og vi skal ikke underkende værdien i, hvor fedt det er, at kunne forære en fysisk bog til sine samarbejdspartnere frem for at sende dem en pdf eller give dem et visitkort.

Derudover så er bøger fantastisk branding, som kan give dine fremtidige kunder et indblik i, hvem du er, og hvad du kan. En bog når ud til nogle andre, end dem du møder på Linkedin, og selv dem, der blot ser forsiden af din bog på et billede vil tænke på dig som ekspert. For fagbogsforfattere er lig med eksperter. Det er en helt grundlæggende overbevisning, de fleste af os har i os. Og det er også helt, som det skal være, for det kræver ekspertviden at skrive en bog.

Hvad fĂĄr du ud af at skrive en fagbog?

Det er ikke gratis hverken i tid eller penge at skrive og udgive en bog, og du kommer sandsynligvis heller ikke til at tjene styrtende på at sælge den. Til gengæld kan din bog give dig nogle store brandingfordele:

  • Med en bog viser du din mĂĄlgruppe hvem du er, og hvad du kan, pĂĄ en mĂĄde de ikke glemmer med et scroll. En bog har betydeligt mere tyngde end blogindlæg, opslag pĂĄ SOME og din hjemmeside.
  • Vi opfatter forfattere som eksperter. Det kræver noget at skrive en bog om sit faglige emne, sĂĄ hvis du ikke allerede er ekspert, sĂĄ bliver du det af at skrive din bog.
  • Din bogs brandingværdi kan ĂĄbne døre til flere kunder, nye typer opgaver, oplæg og foredrag og ikke mindst en højere pris for din ekspertise.

Er det noget for dig?

Hvis du er vidensiværksætter er det helt oplagt at skrive en bog for at formidle det, du kan. Men ogsĂĄ andre typer selvstændige kan have glæde af at skrive en bog. Ejendomsmægleren kan f.eks. skrive bogen: “Guide til at købe din første bolig”, gartneren kan skrive bogen: Havearbejde med sjæl”, og cykelmekanikeren kan skrive bogen: “Vedligehold din cykel”. Det er kun fantasien, der sætter grænserne for, hvad en bog kan handle om og indeholde.

Er du klar til at kunne skrive forfatter pĂĄ dit CV?

Janni Pilgaard - Gæsteblogger - Iværksætterbloggen

Gæsteblogger

Janni Pilgaard

Selvstændig journalist, skrivecoach og redaktør på fagbøger. Du kan få min hjælp til din fagbog gennem mine onlinekurser, gruppeforløb eller individuel redaktørhjælp.