Forberedt på fremtiden V – flere i gymnasiet - nyhed Iværksætterbloggen

Forberedt på fremtiden V – flere i gymnasiet!

tirsdag 10. dec 2024

Dette er regeringens udspil til en ny reform, som skal bringe de dansk gymnasiale ungdomsuddannelser ind i fremtiden. Spørgsmålet er, om det så er godt nok og om den tilgodeser det behov, som dansk erhvervsliv har. (Se indlægget: Et iværksætterland i verdensklasse

Jeg er kendt for at være kritisk overfor det danske uddannelsessystem, som jeg mener er gammeldags og stift og i store dele af dets grundlag ikke er hverken tidssvarende eller i sync med erhvervslivet. De sidste par årtier har op til flere gange været udfordret med mangel på arbejdskraft i skiftende brancher.  

Så hvis vi ser på, hvilken retning erhvervslivet tager os i fremtiden, så er det i min optik, tvivlsomt om det nye udspil vil løse de udfordringer, vi kan komme til at stå overfor.  

Men er det hele nu også så skidt? 

Nej, det er også gode elementer i udspillet. Intentionen om at bringe erhvervslivet tættere på er et kærkomment initiativ og vil, hvis man gør det ordentligt, give de studerende et ægte indblik i, hvad der venter dem efter færdiggjort uddannelse.  

Jeg har personligt selv holdt foredrag på den lokale uddannelsesinstitution Learnmark og blev overrasket over den mangel på relevans, der ligger i undervisningen. Dette er IKKE en kritik af lærerne, som gør deres bedste under de omstændigheder, de har at arbejde under. Nej, min kritik går på et system som binder dem op på en politik, som efter min mening ikke giver eleverne den nødvendige indsigt i det ægte erhvervsliv.  

Så har vi behov for en reform af uddannelsessystemet? Helt sikkert. 

I uddannelsesudspillet sættes der milliarder af til en omlægning og oprettelsen af en ny erhvervsuddannelse, EPX, som står for Erhvervs- og professionsrettet eksamen. Det betyder at vi nedlægger, eller rettere sagt omlægger den nuværende htx og som de skriver: Epx vil særligt lade sig inspirere af og bygge på de gode elementer fra de nuværende uddannelser hf og eux, hvor man netop kombinerer en gymnasial eksamen med noget professionsrettet på hf og noget erhvervsrettet på eux

Udspillet lægger også op til at de unge vælger sig ind på en linje, som ikke er bindende, men skal give dem indblik i fremtidige uddannelses- og jobmuligheder. Jeg kan dog ikke se, at det vil ændre udfordringen med en af de problemstillinger, de selv skriver, der er, nemlig at det er svært for de unge at vælge deres uddannelsesvej. Dette er vel blot det samme, blot i ny indpakning. Altså ikke en forbedring, blot en anden måde at tilgodese et politisk landskab, som ikke virkelig ændrer noget for de unge og da slet ikke tilgodeser et erhvervsliv, som er under pres fra et stigende globalt landskab, som hele tiden er i forandring. Mange af de elementer regeringen gerne vil ændre, vil man også kunne opnå i det bestående system, altså uden at skulle ændre hele systemets form.  

Noget som ville hjælpe de unge og samtidig være progressivt, ville være indførelsen af praktikker på samtlige gymnasiale uddannelser. En fordel vil efter min mening være, at berøringen mellem de mere boglige stx og hhx med erhvervslivet ville medføre en større og mere kvalitativ rekrutteringspulje. Det vil samtidig give de unge et indblik i, hvad der venter dem, når de er færdige med den gymnasiale eksamen og skal vælge, hvilken akademisk overbygning de skal følge.  

Jeg mangler desuden en tydelig strategi i udspillet, som er sammenhængende med iværksætterplanen fra i foråret. Hvor er innovationslinjen og erhvervslinjen, som især på stx og hhx ville være til gavn for fremtidens iværksættere, som på et givent tidspunkt vil blive selvstændig. Og ja, det er kort nævnt i det illustrerede skoleskema for Handel og kontor linjen, med Virksomhedsøkonomi B. Et fag som bør indgå på alle uddannelsesniveauer, også på de videregående.  

Nu hvor jeg er i gang, hvorfor har vi ikke ledelse og management på skemaet? En stor del vil ende i stillinger, hvor de vil have ledelsesansvar eller sidde med managementopgaver.  

Hvis regeringen og folketinget vil det bedste for Danmark, så er udspillet ikke progressivt og ambitiøst nok. Det virker faktisk utrolig konservativt i sin tilgang, også selvom de vil argumentere anderledes for det. For mig er det mere af det samme, blot i ny indpakning.  

Hvis vi vil være førende og ikke sakke bagud, er vi nødt til at revolutionere hele vores uddannelsessystem, lige fra folkeskolen til de erhvervsrettede og akademiske uddannelser.  

Derfor siger jeg, ”Think globally, act locally”. Inddrag det lokale erhvervsliv, fordi hvor store danske virksomheder som Salling Group, Mærsk, Novo Nordisk m.fl. kan give indblik i global tankegang og stordrift, så er virkeligheden, at det danske landskab er fyldt med små virksomheder og den realitet, som nye selvstændige og iværksættere møder i deres hverdag, er langt fra direktionsgangene i de store danske megavirksomheder. 

Naturligvis skal vi ikke kun uddanne de unge til at blive selvstændige, men at der er så markant et fokus på ”lønmodtager” arbejdshæren er både skræmmende og uforsvarligt, når vi nu gerne vil være verdens bedste iværksætterland, som regeringen lægger op til i iværksætterudspillet.  

Tænk bare hvis vi havde et uddannelsessystem, som forberedte vores unge på livet som selvstændig, hvor mange flere succeshistorier ville vi så have, i stedet for at have fokus på, hvor mange konkurser vi har. 

Kære regering, dette udspil er en ommer! 


Kilde: Regeringen vil oprette nyt erhvervs- og professionsrettet gymnasium – Regeringen.dk 

Mark Sørensen, Politisk Kommentator hos Iværksætterbloggen

Politisk kommentator

Mark Sørensen