I dette indlæg har Marianne Due talt med iværksætter og direktør Frederik Binow om, hvordan han har arbejdet med PR og pressekontakt. Frederik Binow stiftede i 2021 Walor sammen med Jacob Pajor og Nikulás Óskarsson.
Walor er et whistleblowersystem udviklet til små, mellemstore og store virksomheder på baggrund af EU-krav. I 2024 fusionerede Walor med Ziik.
Da vi talte sammen første gang i 2021, var jeg redaktør for et erhvervsmagasin i Nordsjælland, og du rakte ud for at høre, om jeres historie var interessant for magasinet – hvordan havde du fået ideen til at bruge et lokalt medie?
Det var noget, jeg havde lært på en tidligere arbejdsplads, at man skal tage en snak med de lokale medier, hvis man har en spændende profil eller historie.
Når man starter en virksomhed, er der ingen på jordkloden, der kender dig, så det handler om at vise, at nogen har skrevet om dig, men det tager tid og kræver meget arbejde. Som stifter skal man derfor også vælge sine kampe med omhu og vurdere, om du skal bruge tid på at ringe til kunder, pushe på LinkedIn eller prøve at få nogle artikler ud i verden.
For os handlede det om at komme på landkortet. Vi vidste godt, at vi ikke havde verdens største historie, renomme eller pengepung til at få national mediedækning, og så er det meget bedre at tage udgangspunkt i lokalmiljøet. Det giver en nærhedsfølelse at træffe kunder, som måske har læst om dig og din virksomhed.
Hvordan var det så?
Min oplevelse var rigtig god, men man skal finde ud af, hvilken dør, der skal sparkes ind for at finde frem til de rigtige mennesker at tale med. Jeg startede med at skrive en mail og endte med at blive sendt videre mange gange, så man skal være initiativrig og have ben i næsen.
Det blev en super god oplevelse, hvor der også blev taget billeder, og det var jo godt, for på det tidspunkt havde vi ikke pressebilleder, som vi kunne dele ud af.
Det er ikke svært, men det handler om at skabe et overblik, danne sig en plan og så tage ordentligt fat.
Nu er Walor fusioneret med Ziik, og du er igen i gang med at kontakte medierne. Hvordan griber du det an denne gang?
Jeg er i gang med at række ud til alle de personer, som vi tidligere har lavet PR med, og Ziik tager fat i alle dem, de plejer at tale med. Måske kommer vi i Finans eller går hele vejen til Børsen.
Iværksætterdrømmen er at få omtale i Børsen. Hvis man får artikler i de flotte medier, så er det med til at opbygge et renomme. Det er interessant at skabe en virksomhed. At skabe noget stort og spændende, så det her er som at åbne et nyt level til PR og kommunikation.
Hvad har du lært om PR og pressekontakt?
Jeg har lært, at det tager længere tid, end man forventer. Første gang brugte vi nok et par uger, men vi skulle nok have gjort det rigtigt, sådan som vi gør nu, hvor det har taget meget mere end blot et par uger. Man skal have en plan.
Hvad er dit råd til andre iværksættere?
At få det gjort. For det første skaber du generel omtale, som kan deles på de sociale medier, og du skaber en spændende historie om dig selv og din virksomhed. Det er også godt for din hjemmeside i forhold til SEO, så du kommer til at ligge højt på Google.
Som iværksætter er der mange ting, man skal nå, ting man skal og burde gøre, men det her er en af de ting, der giver god mening, fordi det skaber en form for fundament af historie derude, så kunderne forstår, at du har en reel forretning.
Omtale i medierne er en af puslespilsbrikkerne til at skabe en profil for den virksomhed, du er i gang med og vil skabe. Det handler om at bygge en historie.
Vil du gerne blive lidt klogere på, hvordan du tager fat på pressen, kan du læse nogle af Mariannes gæsteindlæg her:
Pressemeddelelse
8 årsager til, at det er så svært at få omtale i medierne