Klimakampen lever, men har den brug for et nyt image?

Besøg på Food, Trends & Sustainability festivalen.

Solen skinner højt over Agro Food Park i det nordlige Århus område og mennesker stimler ind i bygning 15. Der er en let summen af menneskestemmer over alt og jeg fornemmer en vis form for ”excitement” i indgangsområdet. Klokken er lidt i 9 og jeg skynder mig at finde en, som kan guide mig ned til dagens første oplæg, An exploration of the transformative role of biosolutions in the food system ved Birgitte Haber Schou Borch, som er Global Business Unit Director, Food & Beverage hos Novonesis.

Og nu spørger den skarpe læser måske ”hvorfor er du på en foodfestival Mark?”.

Jamen svaret er simpelt. Der sker mange spændende ting inden for fødevarebranchen og fødevareproduktionen. Ny insight i konsumentudvikling, nye produktionsmetoder og fødevaretyper åbner op for helt nye muligheder inden for iværksætteri og innovation. Det er nemlig ikke kun inden for de klassiske innovationsområder, som IT-technology og klima, at der sker meget og derfor er festivaler som denne, et godt bud på at gøre emnet mere spiseligt for den almene befolkning, så at sige.

Og hvis du ikke ved hvad Agro Food Park er, så skriver de på deres egen hjemmeside, ”Agro Food Parks vision er at være det førende innovationsmiljø for landbrug- og fødevarevirksomheder i Europa”. Og det er et imponerende setup der er skabt, med et godt udbud af videns institutioner og virksomheder.

Bag festivalen står SEGES innovation, Compass Group, Food & Bio Cluster Denmark og Agro Food Park.

Et spændende event, som løb af stablen for femte år i træk og i min optik, bør kunne tiltrække et endnu større publikum, både investorer, forskere og iværksættere. Udover de mange spændende oplæg og debatter, så bød dagen, for mig, selvfølgelig på mødet med deltagerne i Hope som er for unge forskere og Food markedet, hvor jeg mødte mange spændende iværksættere.

Programmet var tæt pakket med spændende debatter, foredrag og talks og man er ikke i tvivl om hverken de faglige kompetencer og budskabet fra de deltagende: Vi skal ændre vores indstilling til fødevarer og især den måde vi fremstiller den på.

Det var derfor interessant at høre inputs fra Rikke Ramm Eberlein fra Lidl, Henriette Guldager fra Arla Foods og Rikke Reisner Hansen fra Institut for Ecoscience AU i en debat om Biodiversiteten og hvordan vi får forbrugerne med på den. Og selvfølgelig måtte jeg kigge ind til ”Vores mad i morgen” debatten som blev arrangeret af SEGES Innovation omhandlende hvordan vi skaber en grønnere madkultur, som giver de kommende generationer indsigten i behovet for et paradigmeskifte og samtidig gør at en hel industri som leverer råvarer til fødevareindustrien, får konkurrencedygtige betingelser at producere under.

For mig er events som denne et stykke essentielt ingrediens, hvis vi skal lykkes med at gøre danskerne mere bevidste om den ernæring vi indtager og i en tid hvor greenwashing fylder i medierne og der er en generel mistillid til klimakampens relevans, har det måske aldrig været mere vigtigt at belyse temaet på en ny måde.

Et par uger senere, sidder jeg med en dyb respekt for de mange, som på daglig basis arbejder på at ændre verden et stykke ad gangen, men jeg sidder også med en form for frustration over, at der ikke var en større interesse fra medierne. Jeg mødte dog kolleger fra Techsavvy og De Telegraaf fra Nederlandene, men ellers var der ingen af de ”store” til stede. Jeg er godt klar over, at eventet ikke er forside materiale, men god journalistik bør dække den stadig eskalerende klimakamp, og hvilket bedre sted at starte end med det vi fylder i vores krop. Jeg sidder ikke med løsningen, men der er ingen tvivl om at klimakampen har brug for et nyt image, fordi vi har et behov for at de ildsjæle jeg mødte, på festivalen bliver hørt hos et meget bredere publikum.

Så her er en lille opfordring til politikere og medierne: Events som disse bør have jeres fulde fokus fordi, de er med til skabe dagen i morgen og de har behov for jeres støtte.

Hvis Iværksætterbloggen bliver inviteret med i 2026, så deltager vi helt sikkert igen og indtil da, vil vi sætte fokus på klima, biodiversitet, fødevarer m.m. inden for iværksætteriet og heldigvis så skal jeg interviewe nogle af de super seje mennesker jeg mødte på festivalen, så følg med når vi prøver at få iværksætteri og klimakamp til at gå hånd i hånd.

Mark Sørensen/Iværksætterbloggen

Foto: Mark Sørensen/2time.media