Før du begynder at skrive nyhedsbreve, skal du indsamle e-mailadresser på læserne for at overholde markedsføringsloven. Hvordan du opbygger den liste, gennemgår jeg med dig lige om lidt.
Det giver dig mindst 2 fordele, at loven er sådan:
- Dine nyhedsbreve forsvinder ikke blandt andre nyhedsbreve i læsernes indbakke
- Du tiltrækker læsere, der specifikt har sagt ja tak til at høre fra dig. Den fordel har du ikke med ret mange andre markedsføringsmetoder
Gør det attraktivt at tilmelde sig dit nyhedsbrev
Isoleret set er det at tilmelde sig et nyhedsbrev ikke attraktivt. For ordet ”nyhedsbrev” indeholder ikke nogen værdi for læserne. Derfor skal du love din læser noget for at få ham til at tilmelde sig nyhedsbrevet. Denne velkomstgave kalder vi en freebie.
Din freebie kan have mange former. Det vigtigste er, at den ligger elektronisk, så hele velkomstflowet kan køre automatisk, og at den rette målgruppe finder den attraktiv.
Det kan eksempelvis være:
- et e-kursus
- en lydfil
- en e-bog
- en tjekliste
- en guide
Når du arbejder med din freebie, behøver du ikke have alle dine nyhedsbreve klar. Men beslut dig gerne for, hvilke emner du vil skrive om i dine nyhedsbreve, så du sikrer, at læsere, der vil interessere sig for freebien, også bliver glade for nyhedsbrevene og er i målgruppen for det, du vil sælge.
Du kan lave din freebie på flere forskellige niveauer. Nogle bruger få timer på den. Andre uger eller måneder.
I den lette afdeling har du måske allerede et godt blogindlæg, du kan lokke med. Så længe du kan skrive en god teasertekst, der får folk til at aflevere deres mailadresse, spiller det jo ingen rolle, om dine gave i forvejen ligger frit tilgængeligt på din hjemmeside.
Du kan også love dine læsere et svar på et enkelt spørgsmål og trigge deres nysgerrighed så meget, at det i sig selv får dem til at aflevere deres mailadresse for at få svaret.
Disse simple freebies kan sagtens tjene deres primære formål: Nemlig at få mange af de rette til at tilmelde sig nyhedsbrevet. Imidlertid kan du opnå flere fordele end det gennem en mere omfattende freebie som eksempelvis et grundigt kursus eller en e-bog.
Dels vil nye læsere stifte et mere indgående kendskab til dig, jo mere du deler. Dels bliver det mere attraktivt for andre at henvise til freebien, jo større og bedre gave der er tale om. Selv har jeg flere gange fået organisationer og medier til at omtale mine freebies, og udover anerkendelsen i omtalen har det også givet mange læsere til nyhedsbrevet. Den omtale ville jeg formentligt ikke have fået med en tyndere freebie.
Giv læseren noget, han kan bruge nu
Uanset hvor omfattende din freebie er, skal dit udgangspunkt være, at du lokker med noget, din læser kan bruge med det samme. Udover viden kan det være en rabatkode.
Det giver dig flere fordele. For på den måde får læserne noget fra dig på et tidspunkt, de selv har valgt. Derfor er de motiverede for at læse eller handle. Når de modtager dine efterfølgende nyhedsbreve, er der større risiko for, at de har fokus på noget andet.
Du kan ramme dine nye læsere mere præcist end dine øvrige læsere. For i den indledende fase ved du mere om, hvad de har til fælles end om et år. Blandt andet hvad de ikke ved, og at de sikkert ikke kender dig særlig godt. Herudover var der sikkert også en god grund, til at de skrev sig op til nyhedsbrevet på netop dette tidspunkt.
Den viden kan du udnytte og lave en velkomstserie med nyhedsbreve, der er skrevet med det særlige formål at introducere nye læsere til din virksomhed: Hvis der er særlige forbehold ved at handle i din branche, kan du tage udgangspunkt i dem, ligesom du kan dele noget af den basale viden, som læserne vil have glæde af, når de fremover modtager de ”almindelige” nyhedsbreve.
Modellen med velkomstserien kan du også bruge på en endnu mere gennemført måde. For hvis du er usikker på, hvor meget tid du har til at skrive nyhedsbreve løbende, kan du nøjes med en velkomstserie og tilrettelægge den efter, at den skal kunne stå alene. Hvordan du gør det, kan du læse her.