Sådan får du dine læsere til at handle

Strategi er nøgleordet for succes med nyhedsbreve.

Desværre undervurderer mange nødvendigheden af at lægge en strategi og overvurderer samtidig, hvad de kan få deres læsere til at gøre. Derfor sælger de ikke gennem nyhedsbrevene og konkluderer fejlagtigt, at nyhedsbreve ikke virker.

Særligt risikerer du, at det går galt, når du står med en helt ny liste med mailadresser, eller når du ikke har skrevet nyhedsbreve i lang tid.

Her skal du netop ikke begynde at skrive, men først lægge en strategi. For hvis du begynder at sælge, opnår du formentligt ikke dit ønskede resultat alligevel. Det er der flere grunde til:

  • Det kræver mere at få læserne til at gøre noget, jo mindre de kender dig
  • Jo større handling du opfordrer dem til, jo grundigere påvirkning har de brug for
  • Jo flere mails du sender, jo flere gange påvirker du læserne

Derfor anbefaler jeg en serie om det samme emne, hvor du planlægger rækkefølgen strategisk efter, hvad de har brug for at vide hvornår, så de bliver motiveret til at handle.

Planlæg, hvad læserne skal gøre

Beslut allerførst, hvad du vil have dine læsere til at gøre.

Det kan heldigvis være meget andet end at købe. Ofte vil andre handlinger være mere realistiske. Især når læserne ikke kender dig særlig godt.

Eksempelvis at:

  • booke et møde
  • connecte på LinkedIn
  • se en video
  • læse et blogindlæg

Især de sidste to forslag er gode at aktivere læserne med, for handlingerne kræver langt mindre end at tage kontakt. Samtidig kan du sælge uden at sælge, når du deler din viden, fordi du viser, du er specialist på området. Det kan være, at læserne selv tager kontakt til dig, uden du behøver at opfordre dem til det.

Mange tror fejlagtigt, at det at booke et uforpligtende møde eller telefonsamtale er et godt tilbud. Det kræver meget mere tid og engagement af læserne end at læse eller skimme et blogindlæg.

En strategi kunne være først at dele viden i 2-3 nyhedsbreve, hvorefter du opfordrer til en handling, der relaterer til det, du lige har skrevet om. Måske kunne et delmål være, at de booker en rådgivningssession om emnet efterfulgt af det endelige slutmål at købe et specifikt produkt.

Sælg med viden

Når du deler viden, kan du enten fortælle, hvordan læserne selv løser en specifik opgave inden for dit felt eller bearbejde de forbehold, der gør, at de vælger din løsning fra.

Især det sidste er supereffektivt. For det interessante er aldrig, hvad læserne vil vinde ved at gøre noget. Men hvorfor de alligevel lader være.

Skulle jeg liste forbehold op mod at skrive nyhedsbreve kunne det være:

  • De virker ikke i vores branche
  • Vores målgruppe har ikke tid til at læse nyhedsbreve
  • Vi har ikke noget at skrive om
  • Vi har ikke tid til at skrive nyhedsbreve

Fire ideer til emner du kan behandle for at overbevise læserne om, at nyhedsbreve er noget for dem. Med de nyhedsbreve påvirker du samtidig læserne hele fire gange.  

Gæsteblogger

Majbritt Lund

Majbritt Lund er kommunikationsrådgiver og tekstforfatter og har været selvstændig siden 2007. Hun rådgiver sine kunder om målgrupper og markedsføring og skriver eller underviser kunderne i at skrive selv.